Dřív než ji najde | Michael Kardos | Recenze

- 3:00:00

"Vždy si musíme uvědomit, kdy se nějaká etapa uzavírá. Ukončit cyklus, zavřít dveře, dopsat kapitolu - nezáleží na tom, jak to nazveme, důležité je považovat za minulost životní okamžiky, které už skončily." 
(Paulo Coelho)
Minulost je jen jedna, říká se, že se za ní nemáme otáčet a máme jít dále. Jak to má ale udělat Melanie Denisonová, která je ve svém mladém životě neustále pronásledována temným přízrakem? Proč se musí schovávat a žít kvůli jednomu šílenci v zapadlém městečku, nechodit do školy s ostatními, nejezdit na výlety, nepoužívat internet, nebavit se s cizími lidmi, neoddalovat se od provizorního mobilního domečku, který se z provizorního promění na trvalý. A proč se jí říká Melanie, když se tak vlastně nejmenuje?

Nenápadná bílá knížka s jednoduchou obálkou, která skrývá obrovský příběh. Pokud vám vadí, že většina knih začíná svůj děj rozjíždět až po první třetině Dřív než ji najde vás tedy určitě dostane do kolen. Jakmile jsem si přečetla prvních pár stránek hned mi bylo jasné, že toto je napsané přesně pro mě. Není tedy tajemství, že jsem knihu přečetla za jeden večer, to se prostě nedalo odložit a počítat ovečky.

"Má bílá velrybo, buď volná." (Arthur Goodale)

Vše začíná touto větou resp. článkem z blogu, kterým nás tajemně uvede do příběhu stařičký novinář, jenž se případem Millerových zabývá několik let a stále mu ona záhada vrtá hlavou. Nevysvětlí nám žádné detaily jen kolem sebe poháže udičky, kterých se chytíme a budeme přemýšlet, co je na jejich druhé straně. A to ukryté z druhého břehu nám postupně odvypráví další kapitoly, ve kterých se bude střídat Melanie a Ramsey. A zároveň tedy přítomnost a minulost. Musím říct, že konce kapitol jsou useknuté tak důkladně, že není možné, knihu odložit a přestat číst. (Já sakra musím vědět, co bude dál.)

Pozval vás někdy váš soused na párty? Jen tak, když taková věc byla dříve tabu? Jednu obrovskou párty pro všechny sousedy uspořádal Ramsey, otec Melanie, tehdy se dívka jmenovala ještě jinak a byla to malá holčička. Ramsey dva dny před "oslavou" prodal i svůj kamión, který znamenal jeho druhý domov a projel s ním nespočet kilometrů. Že už je zde něco v nepořádku? A co teprve, když se po oné oslavě najde tělo jeho ženy mrtvé v ohništi? Už je to opravdu divné, co říkáte? A kde je vlastně Ramsey a jeho dcera, kam zmizeli?

Je to strašně jednoduchá otázka, jednoduchá zápletka....ne, je to obrovská skládačka naprosto strhujícího příběhu. Pokud bádáte nad pořízením knihy, která vám zpříjemní teplý večer na zahradě u skleničky vína, zkuste právě Dřív než ji najde. Sama jsem byla překvapená, jak se kniha sama čte a jak mi stránky utíkají před očima. Čtenář se do knihy snadno vžije a jakmile začíná hon "kdo koho dřív najde" budou mu stát chlupy na rukách. Je úžasné jak jazykově nenáročná kniha dokáže odvyprávět příběh, který se zdá být tak skutečný.

"Není mrtvý Mel."
"Ale mohl by být."
(citace z knihy str. 28)

Jak dlouho se bude Melanie schovávat? Co bude tím impulsem, který jí donutí k tomu, aby začala hledat přízrak, svého otce? Jaké je tajemství osudného večírku? Co se vlastně stalo v domě, jenž byl domovem šťastné rodiny? 

"Nejkrásnější věc, kterou můžeme objevit, je záhada." (Albert Einstein)

Anita


Anotace:
Obyvatelé poklidného městečka Silver Bay na pobřeží New Jersey ten příběh dobře znají: jednoho nedělního večera v záři roku 1991 uspořádal Ramsey Miller večírek pro sousedy a potom zavraždil svou krásnou ženu a tříletou dceru. 
Všichni se ale mýlí. Dcera unikla. Teď ji bude osmnáct a má plné zuby života v utajení. Posledních patnáct let se v rámci programu na ochranu svědků pod jménem Melanie Denisonová skrývala v malém městě v Západní Virginii - její otec totiž nebyl nikdy dopaden...
Navzdory přísným pravidlům Melanie navázala vztah s mladým učitelem z místní střední školy, nyní je deset týdnů těhotná a nechce, aby se její dítě muselo schovávat jako ona. Vzepře se svým opatrovníkům a vezme věci do vlastních rukou.
Melanie se vrací do Silver Bay a doufá, že dokáže to, v čem úřady selhaly: najít svého otce dřív, než on najde ji. 

Název: Dřív než ji najde
Autor: Michael Kardos
Nejnovější vydání: Mystery Press - 2017 (ČR)
Originální název: Before He Finds Her 
ISBN: 978-80-880096-63-4
Počet stránek: 368
Překlad: Monika Pavlisová
Vazba knihy: vázaná s přebalem

Hodnocení na databázi knih: 83%
Hodnocení na ČBDB: 83%

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji Mystery Press. A pokud jste se rozhodli, že si tuto knihu také přečtete, můžete si jí pořídit zde.

Další oblíbené články

4 komentářů

  1. No páni, parádní recenze! První recenze, kterou jsem na knihu četla. Nevěřila jsem, že by mohla být tak dobrá, ale přesvědčila jsi mě, že to bude něco. No nic, jdu ji shánět :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždycky mám radost, když někoho "donutím" si danou knihu koupit. :D Ne, že bych je vnucovala, ale jsem ráda, že jsou nějací knihomolové naladěni na stejnou vlnu. :) Já si jí budu muset koupit do knihovny, přeci jen mít jí ve čtečce není úplně ono.

      Vymazat
  2. No ja byla ze začátku z knihy strašně hotová. Hra na kočku a myš. Nicméně ten zaver na mě byl az strašně moc překombinovaný a nehodil se mi do celého příběhu. I tak jsem rada, ze jsem ji četla.

    http://bilbovy-knihy.blogspot.cz/?m=1

    Katy z Bilbovych knih

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím souhlasím, ale rozhodla jsem se ho knize odpustit. Ono i u většiny knih, které jsem za poslední dobu přečetla, je ten závěr takový "ulítlý". Nevím, jestli už tam autorům dochází nápady nebo to prostě useknou (nebo naopak přeženou). Je to takové zvláštní. :D

      Vymazat

Jsem ráda, že jste si udělali čas na komentář. Děkuji.