Tekutý písek | Malin Persson Giolito | Recenze

- 19:46:00

Protože severské detektivky jsou můj absolutní TOP a krásné obálky obzvlášť, Tekutý písek se mi proto musel prosít mezi prsty. Samotné čtení bylo rychlé a ladilo s názvem knihy, ovšem příběh už byl trošku o něčem jiném.
Důkladně promyslet a vytvořit krvavý masakr na školní půdě, který bude tvořit hlavní zápletku příběhu, se Malin podařilo s naprostým přehledem a bez jakýchkoli obtíží. Vše, co se odráželo a záviselo se na mém detektivním duchu a skrytém dětském talentu alias nadšený lovec pokladů, bylo při čtení poctivě využito. Malin mi udělala radost a bravurně si s touto podstatnou, snad i nejdůležitější, částí knihy vyhrála. Bohužel svůj triumf nechala vyprávět mladou sotva zletilou a nehorázně sprostou holkou, pocházející z velmi bohaté rodiny. Aby toho nebylo málo, už od prvních stran knihy, této holce Maje na čelo přilepila lísteček "vrah". Čtenář má tedy za úkol zjistit, zda-li Maja tento lísteček nosí oprávněně nebo jí ho může celý švédský národ strhnout. A protože čtenář mimo jiné ví, že na Maju čeká rozhodující soud, je mu jasné, že ona masakr přežila a všechny ty popsané stránky budou pouze o tom, co se tehdy vlastně stalo...

...autorka knihy je v soudní budově jako doma. Právnická oblast je její druhé jméno. Spousta jiných spisovatelů, kteří píší detektivky, tuto výhodu nemá, ale i přesto jsou skvělí. Čekala jsem, že toho Malin proto využije a všechny ostatní kolegy si strčí za klobouk. Ona takový nápad nejspíše dostala, ale vzala ho z druhé strany a z knihy udělala šílenou jízdu, která cholerického čtenáře stoprocentně dostane do kolen. Bude vzteky bez sebe, až se dozví, že na něho čekají stránky plné jednoho nekonečného soudního procesu. Vše je zdlouhavé, čtenář si připadá, že sám sedí v obecenstvu a vše sleduje na živo. Každé vrznutí židlí, smrknutí a dokonce i pootočení hlavy staré paní v šesté řade mu rozhodně neuteče. Všechno si to bude muset přečíst. A mezi tím vším se občas vrátí na místo činu, do školní učebny, kde by byl po celou tu dobu nejradši.

Třešničku na rozteklém dortu tomu dodává Maja a její vyjadřovací schopnosti. Sprostá slova, "cool výrazy", názory náctileté holky, ale i druhá děsivá tvář, která jakoby patřila sériovému vrahovi, který se neštítí naprosto ničeho a své vraždy detailně plánuje. O Maje jsem si za celou dobu, kterou jsem knize věnovala, nedokázala udělat pevnou představu, aniž bych jí za pár stránek musela opět pozměnit. Maja mě strašila, lezla mi na nervy, překvapovala mě, místy jsem jí proklínala a přirovnávala její myšlenky k myšlenkám houpacího koně, ale pak přišly okamžiky, kdy jsem jí chápala, představovala jsem si jí jako dospělou slečnu mající na svůj věk až příliš rozumu. Ta holka je fakt divná. A o podivnosti ostatních postav také není nouze...

...Tekutý písek bych více než jako detektivku řadila mezi psychologické žánry, jelikož detailně rozebrána nebude jen kniha, nýbrž i čtenář. Tomuto začarovanému terapeutickému kolečku nikdo neuteče. Pokud se mě zeptáte, jestli se mi Tekutý písek líbil, tak já ani nevím, co bych měla odpovědět. Původně jsem zde tuto knihu chtěla přiřadit k ostatním titulům jako je Dívka ve vlaku nebo Manželé odvedle, ovšem při psaní recenze jsem si to rozmyslela a rozhodla jsem se, že Tekutý písek je přeci jen lepší a zajímavější než ty dvě zmíněné knihy. Nápaditostí jsou si podobné, ale to je vše. Nikde jinde se totiž tak vášnivě nedočtete, jak brutálně se může jevit knoflík u svetru...

Anita

Anotace:
Osmnáctiletá Maja Norbergová, obyčejná dívka, výborná žačka a oblíbená kamarádka, se ze dne na den stala nejnenáviděnější osobou ve Švédsku, obviněnou z účasti na masakru na střední škole a vraždy svého chlapce a nejlepší přítelkyně. Maja však nebyla sama, kdo ten den střílel...
Po devíti měsících začíná soudní proces. Po devíti měsících absolutní izolace se Maja pokusí dokázat, že se jen bránila. Veřejnost ani média jí ale nevěří. Případ však odkrývá mnohem hlubší příčiny - maska zdánlivě uhlazeného, bezproblémového života bohaté mládeže padá a vynořuje se skutečnost plná rasové i sociální šikany, drog, lhostejnosti a bezcitnosti.... Tekutý písek byl vyhlášen nejlepší švédskou krimi roku 2016, vychází ve 23 zemích.
Název: Tekutý písek
Autor: Malin Persson Giolito
Nejnovější vydání: Knižní klub - 2017(ČR)
Originální název: Störst av allt
ISBN: 978-80-242-5802-7
Počet stránek: 372
Překlad: Helena Matochová
Vazba knihy: vázaná s přebalem

Hodnocení na databázi knih: 73%
Hodnocení na ČBDB: 77%

Další oblíbené články

1 komentářů

  1. Pěkná recenze, kniha vypadá zajímavě a pomerně dost děsivě. :))

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že jste si udělali čas na komentář. Děkuji.