OpRAWme se | Stanislav Skřička | Recenze

- 15:10:00

Jakmile jsem dostala nabídku od Megaknih, a to přečíst si právě vydanou knihu OpRAWme se od českého autora Stanislava Skřičky, byla jsem trošku v rozpacích, protože jsem vůbec nevěděla o co se vlastně jedná. Na mé rozhodnutí měla tedy zásadní vliv anotace. Právě samotná anotace na tuto knihu je napsaná velmi zdařile, trefně a vystihuje vše, co v knize opravdu najdeme, proto už je napsání recenze pouhou třešničkou na dortu.
Kniha o zdravé stravě a zdravém životním stylu, říkáte? Okamžitě jsem si vybavila citát, jehož autorem je můj oblíbený Mark Twain:
"Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce."
Je to pravda i v tomto případě?
Musím se přiznat, že jsem od knihy nečekala žádné veliké zázraky, na nějaký wow-efekt jsem vůbec nebyla připravena. Může být vyprávění o tomto tématu opravdu zábavné, nenásilně poučné a přínosné? Odpověď je prostá, ano může a hned ve dvou směrech. Pokud upřednostňujete zdravý životní styl a nedovede si vůbec představit žít nějakým jiným způsobem, je to součást vás a vy se nehodláte měnit, bude se vám kniha líbit. Bude se vám moc líbit. Může se sice stát, že většinu informací, kterou si zde načtete, berete již teď jako samozřejmost, ale i přesto se určitě na světlo světa vynoří vaše mezery (ať už se bavíme o čemkoli), které byste rádi vyplnili a žili tak ještě zdravěji. Tak na co ještě čekáte? Zde máte skvělou "encyklopedii" s příběhem, ilustracemi, zážitky ze života, ukázky jídelníčků a názorů spousty dalších lidí.

"Cokoli, co dáme do pusy, musí komunikovat s naším organizmem."

Nyní přichází řada na ty, kteří doteď kroutili hlavou a nezařadili se do první skupinky. Sem patřím i já, osobnost, která se nenechá strhnout lavinou a nepoběží s davem za každou cenu. Nepotřebuji mít a dělat vše, co je aktuálně moderní a údajně zdravé a tělu prospěšné. Ovšem, i přes to jsem si v knize našla několik odstavců, které zůstanou zvýrazněné a budu se k nim vracet. Nedokážu si třeba představit svůj jídelníček bez pečiva a mléka, což je podle knihy jedna z nejcennějších rad, ale můžu své pečivo nahradit jiným druhem, ono to je občas těžké kdesi v Horní-Dolní sehnat čerstvou housku a ještě znát její přesné složení, ale uvidíme.. Snaha se přeci také cení, ne? Tím chci říct, že i nefalšovaný všeho-žroutík si může knihu oblíbit.

"Dědula si šel k baru pro pivo.
Rychle jsem pošeptal Stevovi: "Svým způsobem má děda pravdu. Kdo to je?"
"To je poradce Roberta de Nira."
Spadla mi čelist: "Tyyyjo, ta konzultace mě přijde asi pěkně draho."
"Bude to stát jen účet na baru."

Jak už jsem nakousla téma grafického zpracování knihy, tak velice ráda mohu říci, že pouze trefnou a krásnou obálkou to vůbec nekončí. OpRAWme se je z obrovské části ilustrovaná, alespoň na každé dvoustraně najdete jeden obrázek, který je vtipný, sedí k tématu a ještě více povzbudí čtenářovu zvědavost. Co dalšího upoutá pátrající oči? Nadpisy, titulky, podtitulky, komentáře... budu se opakovat (teď zase nechci, aby to vypadalo, že celá kniha je jeden velký vtip, to rozhodně ne), ale moc jsem se při čtení bavila, zároveň jsem se "učila" a vstřebávala nové informace. A to je přeci hodně důležité, jelikož tohle je to poslední, co bych od knihy s tímto zaměřením očekávala. Velké plus.

Kniha je psaná podle scénáře filmu, který byl natáčený v Americe, tímto úvodem Stanislav Skřička přivítá čtenáře a mimo jiné prozradí, proč se do psaní OpRAWme se vůbec odhodlal. Následují kapitoly vyprávějí o potravinách jako takových, o detoxu organizmu, o závislostech na "špatných" potravinách, o zlozvycích ve stravování, o osmotické vodě (jelikož zdravá strava se netýká pouze pevné potravy), o správné výživě již od kojence a nezapomíná brát zřetel i na témata, tykajících se bydlení, okolí, pohybu, duševního zdraví a vnitřního klidu. Možná to pro čtenáře z "druhé skupiny" zní děsivě a cizojazyčně, ale opravdu se není čeho bát.

Za získání této zkušenost jsem moc ráda. Nemám v plánu řídit svůj život podle všech rad, které mi kniha dala, ale také to neznamená, že se nepokusím svůj životní styl uvést na zdravější cestu. Jak napsal jeden čtenář v komentářích na Databázi knih: "...Hned po prvních pár stránkách jsem si běžel do večerky koupit meloun."

"Vše souvisí se vším."

Anita

Anotace:
Kniha je napsána podle scénáře dokumentu točeného s předními odborníky z ozdravných institutů a univerzit na americkém kontinentu. Je v ní srozumitelně vysvětleno, jak funguje výživa a co v těle dokážou vlastní ozdravné procesy. Biochemické vzorce jsou tu přetlumočeny do lidového podání. Sporné věci a mýty ve stravě se řeší návštěvou pravěku, kde se vždy nachází ta správná odpověď. V knize se odhalí spousta mýtů "zdravé stravy", například: Proč jsou nezdravé himalájské soli, klíčky, vláknina, svačinky jablko s mrkví či mladá vojtěška alfa-alfa. Proč se zběsilým běháním většinou nehubne, proč moc nefungují ořechové tyčinky pro sportovce... Dozvíme se také, jak vytěžit maximum živin z ořechů, jak získat léčivou vodu ze studánky i doma v kuchyni, anebo proč nemáme chuť na maso z dravců či na vařený meloun. Kromě banálních rad, jak zhubnout s plným žaludkem, jak nemít zubní kazy a jak si prodloužit život, se dozvíme nejen, jak se dá snadno vyléčit astma, alergie či atopický ekzém, ale také těžší kalibr: epilepsie, autismus, syndrom vyhoření, neplodnost a dokonce i rakovina. Kniha není určena jen nemocným lidem, ale jsou zde i kapitoly pro upevnění zdraví, vitality a výkonů - od miminek přes vrcholové sportovce až po seniory. Pro snadné pochopení zdravé výživy je zde několik vzorových týdenních jídelníčků pro všechny cílové skupiny. První jídelníček má podtitul "Dejte mi pokoj s nějakou dietou!" a poslední je "Jídelníček na hubnutí s plným břichem." Co se v knize nedozvíme je, proč se nejmenuje stejně jako pracovní název scénáře, podle kterého byla napsaná: "Zastřelil jsem svého výživového poradce, milé dámy". Jeho český pracovní název je mírumilovnější, půjčili jsme si jej od Karla Čapka: "Jak si pejsek s kočičkou dělali dort." Dalo by se říci, že kniha je návod, jak se skutečně můžeme "opravit" a dožít sta let v plné síle, zdraví a vitalitě. A to vše na bázi pravdy a produktů zakoupených "zdarma" v supermarketu Příroda...
Název: OpRAWme se
Autor: Stanislav Skřička
Nejnovější vydání: nakladatelství Stanislav Skřička - 2017 (ČR)