Playground | Lars Kepler | Recenze

- 8:09:00

Playground, playground, playground... aneb další Keplerovka, která má obrovské očekávání. Bude lepší než předchozí knihy nebo to bude absolutní propadák? Po mém čtecím maratonu pěti detektivek s kriminálním komisařem Joonou Linou a následnou pauzou, během které jsem si naordinovala trošku oddechovější a "klidnější" knihy, nebo jsem si to alespoň myslela, jsem neodolala a sáhla po další keplerovské tvorbě. A jak to dopadlo?
Titulek knihy na mě křičí "Dětské hřiště", autora samozřejmě znám, takže není důvod váhat a nesu si knihu domu. Pustila jsem se do ní bez jakéhokoli čtení recenzí, dokonce i anotaci jsem si vyhledala až po přečtení několika stránek. Možná vás napadla otázka, proč jsem si vyhledávala informace o knize až v průběhu čtení a proč jsem to vůbec udělala, když už jsem Playground měla v ruce? To je hodně zajímavá otázka...
Jako první mě okamžitě zarazil vzhled a uspořádání textu. Nejenže na mě vykukovala velká písmena, jiné nadepisování kapitol a jiné stránkování, bylo to všechno jaksi "jiné". I přes ujištění, že je to kniha opravdu od Larse Keplera, jsem měla podivný pocit, jako by tu knihu napsal někdo jiný. Sakra, vždyť je to úplně odlišné?

A teď přišla ta chvíle, kdy jsem si přečetla anotaci, ta mi toho sice moc neřekla, určitě si pod ní i vy dokážete představit další dokonalou detektivní zápletku, kterou budou policisté společně s vámi rozmotávat po celou knihu a jejím konci na vás vykoukne milé ač obrovské překvapení. Dala jsem se tedy do čtení. Několik prvních stránek vám představí hlavní hrdinku Jasmin a objasní vám její minulost, za tohle jsem moc ráda, jelikož bez tohoto úryvku, i když nějaká část by se určitě dala vypustit, by byl příběh zbytečně pomatený a zdál by se ještě divnější než je. A že je opravdu hodně zvláštní...

Po provedení Jasmininou botahou minulostí, čili popisem mise NATO v severním Kosovu a několika odstavcích o rodinných událostech a narozením syna jménem Dante se nám kniha rozjede na plné otáčky. Důležitým faktem je Jasminina hodnost poručíka švédské armády a bohaté válečné zkušenosti. Trošku jsem v ní viděla Sagu Bauerovou z předchozích knih a to jak svými schopnostmi  tak vzhledem. Ale pojďme dál. Z příběhu se dozvídáme, že Jasmin v Kosovu utrpěla zranění, během kterého se jí na čtyřicet vteřin zastavilo srdce. Po návratu mezi "živé" se Jasmin podělí o svůj poněkud zvláštní sen, který se zdál být až moc reálný, jako by v něm opravdu byla a vše doopravdy prožila. Samozřejmě, že nikdo jejím slovům neuvěří a Jasmin tak mají za "blázna". Není tedy divu, když se rozhodne o onom "snu" už dál nemluvit a snažit se žít dál, jakoby nic... 

O pár let později Jasmin, její matka a pěti letý Dante mají dopravní nehodu. Dante během okamžiku bojuje o život a Jasmin ví, co přesně ho teď čeká a čím si musí projít. Rozhodne se, že ho v tom nemůže nechat samotného a zatímco doktoři musí na okamžik zastavit jeho malé srdíčko, aby ho mohli operovat, Jasmin přemlouvá svou sestru, která je lékařka (možná náhoda, možná ne), aby jí pomohla zachránit Danteho a to poněkud zvláštním způsobem...

Jasmin si nechává dobrovolně zastavit srdce a okamžitě se ocitá zpět v Přístavu. V podivném městě, ve kterém běží čas mnohem rychleji než v reálném životě, ve městě připomínající čínské čtvrti. Přístav je přechodné místo mezi životem a smrtí. Kdo v Přístavu nasedne do loďky a nechá se ukolébat do nekonečného moře se už nikdy nevrátí zpět do svého života. Ti šťastnější, kteří mají naději se probudit z umělého spánku nebo se vyléčit z jiné závažné nemoci zůstávají a žijí v přístavním městě, kde panují drsná a krutá pravidla. Přesně tam se Jasmin ocitne a jelikož tam není poprvé, ví přesně co má dělat a vydává se tak hledat Danteho, aby ho ochránila před místním gangem, který podvodně získává víza malých dětí, aby se duše jejich nadřízených a snad jednou i jejich mohla vrátit zpět do života v mladém těle. Je to způsob, jak se stát nesmrtelným?

Příběh se odehrává strašně rychle, četla jsem knihu opravdu pozorně, protože než se dostanete do stavu, kdy pochopíte o čem to vlastně je, tak by vám mohla jeho důležitá část uniknout. Jak už známe z předchozích knih, Kepler má krásný styl psaní a dokáže nám popsat i "nesmrtelné město" přesně tak jak chceme. Opravdu vidíme ono tajemné místo, kde se setkávají různí lidé na své rozhodující cestě. 

Musím podotknout, že jsem doposud nečetla žádnou jinou knihu s podobnou tématikou. Vlastně jsem ani nevěděla, co mě v této knize čeká. Byla jsem hodně překvapená. Sice se zde neodehrával žádný masakr a nikde neběhal brutální sériový vrah, ale i přesto je Playground krutá a chladná. Vraždy v ní stoprocentně najdete, stejně jako dlouholetou propletenou zápletku. Na jedné straně dostane skupinku dobráků a na straně druhé skupinku záporáků, no a co by to bylo za hřiště, kdyby se zde neobjevili i diváci. 

Kdybych si předem zjistila o čem kniha je, asi bych si jí stejně pořídila, ale to spíše jen kvůli autorovi než kvůli samotnému příběhu. I když je to vlastně celkově blbost, neustále se opakující  "sebevražda" Jasmin, která pořád "umírá" a "ožívá", mě opravdu nudila. Nechci být zlá, ale prostě jí to nějak moc vycházelo. Další průser je ta skupinka dobráků, oni jsou to vlastně spíš chudáci, kteří se nejdřív dobrovolně rozhodnou Jasmin pomoc, pak jsou ale díky soudu namočeni do celé té hry a je jasné, co se bude s jejich osudy dít. Pravý a ten hlavní význam Playground vám tu říkat nechci, takže nemůžu prozradit ani své poslední mínus. Ale jak už to tak bývá (což je další věc), vše dobře dopadne a život jde dál... Nebo ne?

Doporučuji si na Playground udělat vlastní názor. Je to hodně zajímavé a nevšední téma, které může na každého působit rozdílně. Možná vás bude bavit mnohem víc než série s Jonnou Linou, možná ne. Já se ale přikládám zpět k detektivkám a doufám, že chystaný Lovec králíků mi udělá větší radost. 

Jaký máte názor na místo mezi životem a smrtí, může být skutečné?

Anita

Anotace:
Přístavní město plné násilí je nebezpečné místo. A ze všeho nejnebezpečnější je dětské hřiště.
Jasmin Pascalová-Andersonová má hodnost poručíka švédské armády. Během mise NATO v severním Kosovu se její jednotka ocitne v boji. Jasmin ztratí dva ze svých mužů a sama je těžce zraněna. Na minutu a čtyřicet vteřin se jí zastaví srdce, načež je znovu přivedena k životu. Po probuzení mluví o své zkušenosti z klinické smrti: byla převezena do tajemného přístavního města, které představuje přechod mezi životem a smrtí a panuje v něm krutý a nespravedlivý systém. Jasmin je ze svých zážitků zmatená a rozrušená. Co se jí stalo během těch vzácných vteřin, kdy se jí zastavilo srdce? A jak se jí podařilo z města uniknout a vrátit se do života?
Název: Playground
Autor: Lars Kepler
Nejnovější vydání: Host - 2016 (ČR)
ISBN: 978-80-7491-782-0
Počet stránek: 432
Překlad: Karolína Kloučková
Vazba knihy: vázaná s přebalem

Hodnocení na databázi knih: 72%
Hodnocení na ČBDB: 64%

Další oblíbené články

2 komentářů

  1. O této knížce jsem už slyšela, ale (jak jinak) ještě jsem se k ní nedostala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám stejný "problém", bohužel mi chybí čas, který bych mohla čtení věnovat... Tak to všechno dočítám klidně i po roce. :D

      Vymazat

Jsem ráda, že jste si udělali čas na komentář. Děkuji.